Hvorfor kommer betalingene så sent?

Snakker man med mennesker i diverse bransjer, var det tidligere ikke så viktig når man fikk pengene sine, så lenge man fikk dem… Eller var dette bare en dårlig unnskyldning for å slippe å mase på «gode» kunder…  Jeg sier «gode», fordi en kunde som ikke betaler er vel ikke god ?

På tvers av bransjer er det mange som benytter leverandørene som sin «bankforbindelse», og 50% forsinkelse i betalingen utover avtalt betalingstid er slett ikke uvanlig… Når bedriftene vet at de ikke vil belastes for forsinkelsesrenter, sjelden motta en purring og enda sjeldnere et inkassokrav (for det gir man jo ikke en «god» kunde), er det lett å utnytte leverandøren som bankforbindelse… Imidlertid – «ER MAN IKKE BANK, SÅ HAR MAN IKKE RÅD TIL Å VÆRE BANK….» Dette er et utsagn som mange mindre aktører har fått kjenne på kroppen – at noen av de største kundene benytter sin makt og avventer med betalingen overfor leverandøren sin.


Facilitator har kontakt med forskjellige aktører, både leverandører av finansielle og administrative tjenester, som kan hjelpe bedrifter med kredittsalg til å «strukturere» kundene sine. Noe å tenke på er at en bedrift med f.eks 20 millioner kr i omsetning får en forbedret likviditet på 273.972 kr ved å redusere kredittiden med 5 dager, og tilsvarende over en halv million kr ved å redusere kredittiden med 10 dager ! Dette burde være innen rekkevidde for mange bedrifter…

Andre relevante blogginnlegg

Hvorfor kommer betalingene så seint?

mann som venter

Bedriftens "termometer"

termometer